Resepi Aiskrim

Resepi Ais Krim Pelangi Paddle Pop

Assalamualaikum…

Dah lama tul mengidamkan buat ais krim sendiri.. Barulah malam ni tercapai hajat. Haaa..terus buat 2 perisa.. Satu perisa jagung satu lagu perisa coklat. Penuh fridge!.. Puassss tul hati..kikikiki.. Apapun resepi ni diambil dari rakan baru sy di FB!.. thanks aznie rozima! sudi kongsi resepi ngan sy. Banyakkkkk resepi best2 dia.. tak sabar nak cuba yang lain.

060520113433
hasilnyaa…waahhhh..sedapnyaa..tak sangka bahan2 tak banyak tapi dpt hasilkan aiskrim sedap camni 🙂 saya amat puas hati… gud byee ais krim walls..gud bye ais krim belii…

Ais Krim Pelangi

Bahan-Bahan

  • 1 biji telur
  • 2 sudu besar overlatte
  • 1 tin susu pekat (sy guna F&N – 505 gram)
  • setengah tin susu segar (sy guna susu dutch lady)
  • 1 tin air suam (sukat guna tin susu tadi)
  • 1 sudu teh esen vanilla
  • 1 sudu teh perisa pilihan (jika mahu..kalau tak nak pun tak pe.. sy tadi letak perisa jagung)
  • beberapa titik pewarna pilihan (sy guna star brand)

Cara Membuatnya

1) masukkan semua bahan tadi dlm mangkuk dan pukul dengan mixer hingga naik dan kembang dan pekat.

2)kemudian bahagikan kepada beberapa warna pilihan.

3) mula melapis adunan . buatlah macam kek karamel tu.

4) masuk dlm peti ais dan sedia dimakan setelah ia mengeras.

begini rupanya setelah adunan kembang

050520113401
warnakan mengikut warna pilihan hati.. abaikan comot2 tu yer.. buat nak hampir maghrib tadi..so tergesa2 dan agak rakus nak tengok hasil bila dah mengeras.. hehe

050520113403
sebenarnya nak warnakan dengan warna kuning coz perisa jagung kan… tapi warna kuning takde..so letak je warna yang ada… takpe 1st trial.. tak kisahlah.. janji dapat makan!!.. 🙂

050520113405
so dalam adunan tadi dapatlah 2 mangkuk besar dan 1 mangkuk kecil aiskrim.. haaa…makan jgn tak makan!

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s