Resepi Aiskrim

Resepi Aiskrim Coklat Chenta Hatiku

Kali ke dua buat Ais Krim.. kul 11pm mula mengadun yeee….tu pun setelah pujuk hubby agar benarkan buat perisa coklat pulak! katanya jgn membazir..tapi takpe..boleh bawak ke opis kan… haaaaa…senyum lebar kawan2 opis membacanya!.. hehe.. Resepi ni masih dari rakan FB.. aznie!..thanks aznie coz layan saya chat petang semalam tanya pasal ais krim ni.

Chocolate Ice Cream

Oklah terus je pada resepinya..

ohh..saya amat puas hati dapat menikmati aiskrim coklat ini…yummy…
sedapppkannn…. tak sabar nak makan.. (ni sebelum masuk fridge)

Ais Krim Coklat

Bahan-bahannya:
1 tin susu pekat (sy guna susu F&N – 505 gram)
1 tin air suam (sukat guna tin susu tadi)
1 sudu besar ovelatte
1 biji telur
2 sudu besar serbuk koko (sy pakai serbuk koko van houten..tapi rasa mcm pahit sket kalau terletak lebih..maka kurangkanlah serbuk koko jika pakai jenama ini sebab pure coco. kalau jenama lain tak kot..)
setengah tin susu segar (ni sy yang tambah sendiri..kalau ikut resepi takde.. saja nak bagi lemak berkrim sikit)
coklat rice (jika mahu)

cara-caranya:
1) serbuk koko tadi dibancuh dengan air suam hingga sebati

2) masukkan telur, susu dan ovelette dalam mangkuk

3) tuang bancuhan koko tadi dan pukul dengan mixer sampai adunan kembang

4) tuang dlm bekas dan hias dengan coklat rice ikut suka.

5) masukkan dlm fridge.. senang kan 🙂

Advertisements

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s